Rannikon-Salpa-2018

46 Pienillä päätöksillä on iso merkitys Kestävyyskunto on osaltaan myös pieniä valintoja arjessa. Mieti pitääkö lounasruokailuun siirtyä aina autolla, vai kannattaisiko ottaa muutama askel oman terveyden hyväksi ja kävellä? Arki-, tauko- ja viikkoliikunta ovat tärkeä osa päivittäistä aktiivisuutta, joka katkaisee etenkin istumatyötä tekevän arjen. Pienillä päätöksillä ja prio- risoinnilla on iso merkitys jokaisen omaan aktiivisuuteen. Jokainen vastaa itse omasta kunnostaan Toisen puolesta kestävyyskuntoa ei voi parantaa, vaan jokaisen on tehtävä itse työtä oman kuntonsa ja hyvin- vointinsa eteen. Asenne sekä oman terveyden ja hyvin- voinnin arvostus ratkaisee tässäkin. Pyydä ja kannusta työkaverisi mukaan yhteisille lenkeille tai sykettä nostaviin pallopeleihin. Yhdessä liikkuen kuntoilusta tulee myös yhteishenkeä kohottavia mukavia sosiaalisia tuokioita. Kestävyyskuntoharjoittelussa maltti ja säännöllisyys on valttia Kunnon kohottamisessa painopisteen tulee olla perus- kestävyysharjoittelussa, jossa syketaso pysyy matalana ja liikkuminen tuntuu helpolta. Sopivalla tehoalueella toteutettu harjoittelu jättää elimistöön hyvän vireystilan ja kuormituksesta palautuminen on nopeaa, mikä mah- dollistaa nopeasti harjoitukset myös tulevina päivinä. Kestävyysharjoittelua tulee sisällyttää viikkoon vähintään kolme kertaa, jotka ovat kestoltaan n. 20-90 minuuttia, omasta kuntotasosta ja tehosta riippuen. Säännöllisyys tuo tuloksia, joten aseta itsellesi sopiva tavoite ja pyri siihen aktiivisesti. Kannustan kaikkia kehittämään omaa fyysistä kuntoaan, etenkin kestävyyskuntoaan. Ole vahvempi kuin tekosyysi ja arvosta omaa terveyttäsi, jaksamistasi ja hyvinvointiasi. Ota työkaverit mukaan liikkumaan - ei heilläkään ole oikeita syitä jättää väliin liikuntaa. Kokonaisvaltainen toimintakyky on meidän kaikkien vastuulla. Rannikkoprikaati tarjoaa hyvät puitteet liikuntaan Upinniemessä henkilökunnalla on upeiden lenkkeily- maastojen lisäksi käytettävissään myös kuntotalo, jossa on kuntosalin ja uima-altaan lisäksi tarjolla myös ohjattua liikuntaa, kuten sählyä ja kuntojumppaa. Kuntotalon tilat ovat henkilökunnan käytössä arkisin klo 11.00 - 12.30 ja klo 16.00 - 18.00. Jääkiekkoa voi pelata prikaatin omalla jäävuorolla Kirkkonummella. Ville Kima Yliluutnantti, Liikuntakasvatusupseeri Kestävyyskunto kunniaan - lopultakin Keskustelu henkilökunnan kestävyyskunnosta on ollut Rannikkoprikaatissa vireillä jo vuosia. Haaste on tiedostettu, mutta toistaiseksi kokonaisvaltaisiin suuriin tekoihin ei ole päästy. Henkilöiden väliset tasoerot kestävyyskunnon osalta ovat suuria. Vaikka mahdollisuuksia ja resursseja kestävyyskunnon kehittämiseen on tarjolla kaikille riittävästi, niin toistaiseksi vain harmittavan pieni osa henkilöstöstä hyödyntää nämä mahdollisuudet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTg5MjY=